otokritik

by Tooftolenk Manshur Zikri on Saturday, 16 April 2011 at 17:34

puisi karya Manshur Zikri
ingin aku lepas, tapi ku terikat janji
ingin aku bebas, tapi ku terikat sumpah mati
sudah ku reka siluet dalam gambaran,
duduk diam bersahaja tiada beban
tatap jendela dunia dan bertutur dengan sopan
asap mengepul di hidung, dan
penuh sahaja di perawakan
sebab ia telah lepas dari perasaan
sendiri, bebas, tiada yang menahan
aktif, berkarya, lakukan perubahan
ku lihat siluet itu penuh kekaguman
sungguh betapa dirinya sangat menawan
aku terjerat tali temali tuntutan dunia
angkara murkaku jauh terbanting dibandingNya
nafsu burukku jauhkan diriku dariNya
obsesi dan cita-cita jauh di sana, ku lupa padaNya
aku sendiri, tapi ku tak punya Dia
sementara dia,
duduk tenang sendiri, ditemani olehNya
hidupnya riang, tak perlu banyak wacana
dia bahagia
janjiku hanya untuk materi
sumpahku hanya untuk duniawi
dan ini akan aku bawa sampai mati
sendiri
dia tidak pernah berjanji
dia tidak pernah menyumpahi
dia hanya duduk tenang sampai mati
tetapi Ada yang menemani.

Unlike ·  · Share · Delete

Author: Manshur Zikri

Penulis

Leave a Reply

